Video

În pericol la orice colț de stradă

Anual, aproape 10.000 de români mor sau sunt răniți grav în accidente rutiere care ar putea fi evitate.

publicat pe 20.02.2020

hero

Mașinile ne-au acaparat viețile. Stradă cu stradă, trotuar cu trotuar, și, de multe ori, spațiu verde cu spațiu verde. Așa că am decis să explorăm relația noastră cu automobilul prin patru videouri explicative și o hartă interactivă. Am numit această serie „Blocați în trafic”.

Astăzi îți prezentăm primul episod:

Vladimir Iuganu

Un pas foarte important ar fi reintroducerea orelor de educație rutieră în școli, după cum prevede legea, care de aproape 30 de ani nu este respectată și nimeni nu a fost vreodată sancționat pentru încălcarea ei.
Codul Rutier prevede aceste ore de educație rutieră:

Articolul 124 Noul Cod Rutier actualizat 2016 OUG 195/2002

Ministerul Educaţiei şi Cercetării are următoarele atribuţii:

a) asigură, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar;

b) asigură, în unităţile de învăţământ specializate, pregătirea cursanţilor în vederea obţinerii permisului de conducere;

c) îndrumă, coordonează şi controlează, prin inspectoratele şcolare, activitatea de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, inclusiv de pregătire şi de perfecţionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităţi;

d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educaţie rutieră şi parcurile-şcoală proprii de circulaţie.

o lună în urmă

Ștefan Mako

O observație foarte bună. Bașca, felul în care se face școala de șoferi la modul general – teorie și practică, cât și volumul incredibil de mare al elevilor, mai ales în orașele mari, ca Bucureștiul, ridică semne de întrebare serioase. E pe lista noastră de aprofundat, dacă ai sugestii în zona asta sau știi pe cineva care se pricepe, pune-ne în legătură. Mulțam de susținere!

o lună în urmă

Dragos Stana

Și mie mi se pare foarte bună ideea cu educația rutieră dar în același timp mă tem ca impactul asupra elevilor nu va fi cel dorit atâta timp cât regulile de circulație rutieră nu sunt întărite prin respectarea și aplicarea legii. Un exemplu clar care îmi vine în minte este cel legat de înterzicerea opririi autovehiculelor în apropierea trecerilor de pietoni (Ref. Art. 142. –
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor: pe trecerile pentru pietoni ori la mai puțin de 25 m înainte și înainte de acestea;). Atâta timp cât elevii nu vor putea observa că ceea ce învață la școală este aplicat fie prin respectarea legii / fie prin întărirea legii de către organele abilitate (de ex. ridicarea autovehiculelor oprite neregulamentar sau amendarea șoferilor respectivi) atunci orele de educație rutieră vor fi pentru o mare parte din elevi făcute în zadar.

o lună în urmă

Ștefan Mako

Personal, cred că felul în care se face școala de șoferi trebuie drastic reformat. Din experiența ultimilor opt ani prin București, cu bicicleta și scuterul, cred că e vital, dincolo de practica la volan și teoria care se face sau nu, ca fiecare viitor șofer să fie pus și în timpul școlii și în poziția altor participanți la trafic – cel puțin ca pietoni și bicicliști, ca să aibă o viziune integrată a traficului. În plus, conducerea defensivă ar trebui să fie parte esențială din pregătirea șoferilor – e incredibilă lipsa de înțelegere despre riscurile la care ne supunem și-i supunem pe ceilalți participanți la trafic în momentul în care devenim șoferi. Mie mi-au trebuit aproape 15 ani de trial and error ca șofer, pieton, biciclist și scuterist ca să încep să înțeleg cum ni se schimbă comportamentul și poziția de putere în fiecare rol.

o lună în urmă

Liviu Bărbulescu

Salut Vladimir!

Da, și eu sunt deacord că este nevoie neapărat de educație rutieră în școli. Nu cred că este îndeajuns încât să rezolve cu totul problema siguranței în trafic, dar cu sigurană ar fi un pas important în direcția bună.

Mai ales dacă s-ar face educație rutieră în școli centrată pe legile care sunt legate de pietoni și bicicliști, ar putea să aibă dublu rol, de educație și de promovare a alternativelor la mașină.

o lună în urmă

Ștefan Mako

Nu mi-e clar din articolul de lege citat în ce formă se aplică literele alea, care sună foarte bine, și dacă există programa și infrastructura necesară în afara liceelor tehnologice sau vocaționale.

Știind cum funcționează școala românească, mă întreb, totuși, cât de utilă e educația rutieră în fără o minimă parte de participare efectivă la trafic – fie pe jos, cu bicicleta sau cu moped, sub îndrumarea profesorului/responsabilului. Poate o oportunitate de cântărit ar fi posibilitatea de a face școala de șoferi și în cadrul liceelor teoretice (nu am găsit nimic relevant la o căutare sumară), ca materie opțională.

o lună în urmă

Alin Radu

Și mie îmi place ideea de educație care asigură pe termen lung ideea de siguranță și cooperare în trafic. În Germania, unde stau, de exemplu, există așa numitele școli de trafic. Sunt de obicei niște zone îngrădite în parcuri unde te poți duce cu copiii să îi înveți cum să să comporte în trafic din toate trei perspectivele: șofer, biciclist și pieton. Majoritatea acoperă toate situațiile, de la semne de circulație la semafoare și marcaje pe asfalt.
Pe de altă parte însă nu e suficient și cred că nu vom scăpa de aceste pericole până când nu vom avea mai puține mașini pe străzi iar asta nu se poate întâmpla decât tot prin educație-de data asta comunitară și de mediu, dar și prin dezvoltarea transportului în comun (de distanță scurtă medie și lungă).

Recent am aflat și de existența în clasele primare aici a unei materii numite Sachkunde (expertiză) unde, printre altele, copiii învață despre mobilitate, reciclare, prevenție, educație sexuală sau media.

o lună în urmă

Victor Onofrei

Până la petiție, voință politică sau prioritate națională, eu aș face clipuri de sensibilizare cu șoferii care au fost condamnați pentru ucidere din culpă + bannere cu extrase din interviuri care să conțină un îndemn la acțiune / USP.

o lună în urmă

Ștefan Mako

Salutare! Sunt Ștefan de la Inclusiv. E o sugestie pertinentă, însă depășește puțin sfera noastră de activitate, se pretează mai degrabă într-o campanie de conștientizare la care ar trebui să lucreze autoritățile sau organizațiile non-profit din aria siguranței rutiere. Avem, însă, o direcție de acțiune pe care sperăm s-o dezvoltăm în acest an – prin care vrem să facilităm asemenea inițiative și să aducem la masă potențiali parteneri care să poată genera campanii. Mulțumim de susținere!

o lună în urmă

Liviu Bărbulescu

Salut Victor,

Eu personal nu sunt mare fan al metodelor de shaming, chair și în cazul criminalilor. Mi se pare că pot deveni contraproductive. Uite de exemplu cu video de la The Atlantic care atinge puțin tema asta: https://youtu.be/AwfYTkVgkiQ

o lună în urmă

Salut! Respectăm intimitatea, așa că nu îți traficăm datele. Citește Politica de confidențialitate pentru detalii.